Schoolproject Gambia

Diana, Julie, Nicole en Nienke zijn naar het vissersplaatsje Tanji gegaan en hebben Engelse les gegeven op de Tanji Lower Basic School en de Life Nursery School. De ouders van deze kinderen werken in de visserij en hebben een schamel inkomen.

Ook zitten er op deze scholen veel voormalige straatkinderen. Volgens schoolleider Mr. Gibba, haakte ruim 40 % van de schoolkinderen halverwege de basisschool af, omdat ze de lessen niet meer kunnen volgen. Mr. Bojang en Mr. Gibba zien een enorme verbetering in de leesvaardigheid bij hun kinderen en hebben met trots de primeur om als eerste het certificaat ‘KEY-school’ in ontvangst te nemen. Ze zijn erg blij met de verbetering in leesvaardigheid van hun leerlingen.

Schoolproject Oeganda

In December 2021 zijn Joppe en Rosalie les gaan geven op de Kayjenje Primary school te Uganda van Mr. Wilson. Een grote basisschool van 719 leerlingen en 20 leerkrachten. Veel schoolkinderen komen van erg arme families  en moeten vaak lang lopen om op school te komen. Daarom is er enkele jaren geleden   een tehuis gebouwd waar deze kinderen gedurende de schoolweek kunnen verblijven.


Mr. Wilson had van The Key of Education gehoord en mailde Marian dat hij graag met het concept van The Key wilde gaan werken.
Mr. Wilson zei tijdens de uitreiking van het certificaat: ‘Due lack of skills of our teachers our children have difficulties in reading and speaking English fluently and so later on in comprehension of stories. I have a good hope this method will change it.

Schoolproject Mexico

Kris en Stefanie Latruwe hebben zich ingezet voor voormalige straatkinderen van de stichting CUNICA te Oaxaca, Mexico. Omdat deze inheemse, van de Maya tribe, afstammende kinderen in Mexico geen geboortebewijs hebben en met hun ouders voorheen prullaria probeerden te verkopen aan toeristen heeft de Mexicaanse stichting Cunica zich over hun ontfermd en 4 klaslokalen ingericht.

Nu brengen elke dag de ouders hun kinderen, en krijgen zij ’s avonds een voedselpakket mee. Omdat er in  Oxaca veel Englstalige toeristen komen, hebben deze kinderen nu een beter toekomstperspectief omdat ze nu beter Engels leren spreken en lezen.

Schoolproject Tanzania

Dit particuliere Engels-Medium schooltje, genaamd Zyon School heeft een prachtig concept. Het is opgericht door een Tanzaniaans echtpaar (allebei leerkracht) die zich het lot aantrok van vele weeskinderen rondom Arusha. Deze wezen en kinderen uit omliggende dorpen krijgen gratis onderwijs.

Dankzij de tomeloze inzet van vrijwilligster en leerkracht Sigrid Wevers is dit schoolproject een enorm succes geworden en heeft zij met trots het certificaat Key-school in juni 2022 uitgereikt aan Zyon-school.

Bovendien heeft Sigrid een leerkrachten training gegeven aan een grote basisschool in Arusha, die nu ook op de lijst staat en graag lesmaterialen en vrijwilligers wil ontvangen.

Schoolproject Ghana

Juf Heleen en Silken zijn in maart 2022 voor twee maanden naar Ghana gegaan om daar les te geven en leerkrachten te coachen aan de Compassion4Kids school van Mr. Emmanuel in Adawso, nabij Koforidua.

Ook Mr. Emmanuel had van The Key gehoord en schreef in zijn mail: ‘This is something we have been looking long for, for a long, long time. Hij was erg enthousiast en kon niet wachten om te starten. Op zijn vraag of de methode voldeed aan zijn verwachtingen zegt hij:’ It is wonderful. We are working with the method a few months and I can see big changes now in reading English.

Marian en Heleen gaan in december 2022 weer naar Adawso te Ghana om een tweedaagse leerkrachtentraining te geven. Mr. Emmanuel is zo enthousiast en heeft aan de scholen in zijn omgeving vertelt wat een impact The Key had op zijn onderwijs aan de laagste groepen van de basisschool, dat hij een tweedaagse leerkrachtentraining georganiseerd heeft op zijn school te Adawso.

Veertig leerkrachten hebben zich al ingeschreven en volgens Mr Emmanuel zullen dat er tegen die tijd nog meer zijn.